Mesleki Eğitimde Yeni Açılımlar
17 Mart 2011
İstanbul Ticaret Odası ve Müsiad’ın işbirliğinde düzenlenen “Mesleki Eğitimde Yeni Açılımlar” Çalıştayı 18-19 Şubat 2011 tarihinde Milli Eğitim Bakanımız Sn. Nimet Çubukcu, İTO YK Başkanı Sn. Murat Yalçıntaş, Müsiad YK Başkanı Sn. Ömer Cihad Vardar, MEB Müşteşar Yardımcısı Sn. Salih Çelik, ÇSGB Müşteşar Yardımcısı Sn.Doç.Dr. Halis Yunus Ersöz, Beyoğlu Belediye Başkanı Sn. Ahmet Misbah Demircan ile Türkiye’nin dört bir tarafından gelen YÖK, Üniversite, MEB, ÇSGB, İş Dünyası, (BESAM) Bilgi Eğitim Sosyal Araştırmalar Merkezi ve Sivil Toplum Kuruluşlarının temsilcilerinin geniş katılımıyla yapıldı.
Milli Eğitim Bakını Sayın Nimet Çubukçu yaptığı konuşmada “Türkiye genç nüfusa sahip, bu avantajımızı iyi kullanabilirsek dünyada başarıyı yakalayabiliriz. Bugün yapılacak çalışmaların meyvalarını toplamak zaman alacaktır. Meslek Liselerinde bölümler modüler hale getirilerek 10. sınıfa kadar ortak dersler okutulmalı 11. ve 12. sınıflarda öğrenciler ilgi alanlarına ve becerilerine göre mesleklerini seçmelidirler. Meslek Liselerimize almış olduğumuz iş makinalarının teknolojileri çok kısa zamanda eski teknoloji olduklarından istemeden eğitim eski teknoloji cihazlarla verilmektedir. Önümüzdeki dönemlerde okullarımıza bu yüksek bedelli makinaları almak yerine öğrencilerimizi son teknolojiye sahip işletmelerde sigortaları devlet tarafından ödenerek istihdama yönelik iş gücü yetiştirmeyi planlamaktayız. Bu yapmayı planladığımız çalışma ile doğrudan iş yerlerinde bu eğitimlerin verilmesine çalışılacaktır. Ayrıca okullarımızda dil eğitimi, teknoloji kullanımı, hayat boyu öğrenme ve kendini sürekli yenileme becerilerini kazandırılmasına çalışılacaktır.” dedi.
Toplantıya katılan kurumların temsilcilerinin yapmış olduğu sunumlarla 1. Çalışma günü tamamlandı. 2. çalışma gününde 4 ayrı çalışma grubu oluşturularak aşağıdaki konular üzerinde toplantılar yapıldı.
Kurumsal Kapasitenin Güçlendirilmesi,
-
Mesleki eğitimin yönetimi ve organizasyon
-
Mesleki ve teknik öğretimde eğiticilerin – öğretmenlerin eğitimi
-
Mesleki eğitime destek vermesi için iş dünyasını temsil eden sosyal ortakların kurumsal kapasitelerinin desteklenmesi
-
Mesleki eğitimin finansmanı
-
Mesleki eğitimde kalite
-
Çağcıl Dinamikler Doğrultusunda Etkin Bir Rehberlik ve Yönlendirme Sisteminin Oluşturulması,
-
Şeffaf ve Sürdürülebilir Bir Kalite Güvence Sisteminin Geliştirilmesi,
-
Mesleki Eğitimde Sosyal Adaletin ve Fırsat Eşitsizliğinin Sağlanması, İnsani ve Milli Değerlerin Kazandırılması.
150 yakın katılımcıyla yapılan çalıştay, aşağıda yer alan “Mesleki Eğitimde Yeni Açılımlar Sonuç Bildirgesi” ile tamamlanmıştır.
1. Mesleki eğitim politika ve uygulamalarının oluşturulması ve yönlendirilmesinde, yetki ve sorumlulukların paylaşılmasında, kamunun rolü yeniden gözden geçirilerek, ilgili tarafların karar alma süreçlerine etkin şekilde katılacağı özgün mekanizmaların oluşturulması gerekmektedir.
2. Mesleki eğitim kurumlarında görev yapan yönetici ve eğitimcilerin niteliğini artıracak stratejilerin belirlenmesi ve toplumsal denetim mekanizmalarının oluşturulması gerekmektedir.
3. Meslek liselerinin düşük statülü olduğuna ilişkin toplum nezdinde hızla yaygınlaşan olumsuz algının değiştirilmesine yönelik, özendirici politikaların acilen belirlenmesi ve hayata geçirilmesi gerekmektedir.
4. Bütün eğitim kurumlarımızda ve özellikle mesleki eğitim kurumlarımızda milli ve insani değerlerimizin kazandırılması hususunda gerçekçi modeller geliştirilmelidir.
5. Meslek okullarındaki öğrencilerin kendilerine, topluma ve geleceklerine ilişkin zayıflayan güvenleri bağlamında, kendilerine ve topluma güvenlerini güçlendirecek tedbirler alınmalı ve temel becerilerin zamanında belirlenerek doğru yönlendirileceği bir rehberlik sistemi oluşturulmalıdır.
6. Mesleki eğitim kurumları ile ilgili model ve uygulamalar ağırlıklı olarak diğer ülkelerden uyarlanmakta ve buralardaki mevzuatlar esas alınarak kurumsallaştırılmaktadır. Türkiye’nin çağcıl ve yerel ihtiyaçlarına uygun, özgün ve milli mesleki eğitim modelleri geliştirilmelidir.
7. Mesleki eğitim kurumlarındaki öğrenciler estetik ve sanatsal yeterliliklerden mahrum olarak mezun olmaktadırlar. Bu yeterliliklerin geliştirilmesi amacıyla mesleki eğitim kurumlarına özgü edebiyat, şiir, müzik, görsel sanatlar ve spor gibi alanlarda daha zengin içerikli eğitim programları yapılandırılmalıdır.
Meslek Liselerine girişte olsun, üniversite giriş sınavlarında aldığı puana göre yapılan yönlendirmeler insan hak ve özgürlükleri önünde en büyük engel olduğu unutulmamalıdır. Bir insanın doğuştan gelen yetenekleri ilköğretim öncesinde ortaya çıkmaktadır. Kişiliğinin oluştuğu 15 yaşlarından sonrada ilgi duyduğu alanlara göre her insanın dilediği işini seçebilmelidir.
Bugün temel olan insanın yeteneklerinin yanı sıra ilgi alanları ve yaptığı işten büyük keyif alması da önemlidir. Unutulmamalıdır ki insanın yaptığı işte yaratıcı olması, onu isteyerek ve severek yapması ve kazanacağı maddi imkanlarla da toplumda statü kazanabilmektedir. Toplumumuzda illa yüksek okul mezunu olarak toplumda statü kazanacağı gibi bir algının değiştirilmesi gerekmektedir.
Yüksek teknolojilerin kullanıldığı dünyamızda, ileri ülkeler tüm politikalarını çok iyi yetiştirilmiş insan üzerine yapmaktadır. Makro planlama ile insan potansiyelimizi ülke ihtiyaçları doğrultusunda yönlendirip ve kendi beşeri değerlerini en iyi şekilde işleyebilme becerisini kazandırmak olmalıdır.
Mesleki eğitim konusunda yapılan çalışmalara sektörel sivil toplum kuruluşları da katılarak tüm kesimler katkıda bulunmalıdırlar.
Bilgin AKBAL /Elektrik Yük.Müh.