Menü Kapat

Değişime Hazır Olmak

Değişime Hazır Olmak 

 
          Stratejik planlama hemen her yapıda tepe yönetim ve idareciler tarafından belirlenen ve paylaşılan ileriye yönelik, varılması planlanan genel amaçları içerir. Stratejik planlamada üst yöneticilerin rolü çok büyüktür. Kurumları harekete geçiren değişimi başlatan ve sürdüren üst yönetimlerdir. Üst yönetimlerin kabul etmediği hiçbir proje başarıyla sonuçlanamaz. Kaoru Ishıkava derki “Eğer üst yönetimin önderliği yoksa toplam kalite kontrolünü uygulamaktan vazgeçin.”

          Bu sözden de anlaşıldığı gibi üst yönetimin kabul etmediği bir değişim tam anlamıyla amacına ulaşamaz. O zaman yapılacak tek bir şey kalıyor. Ya üst yöneticileri değişime açık hale getirmek, yetiştirmek, geliştirmek ya da değişime direnenleri sistemden ayıklamak gerekir. Çünkü günümüz rekabet dünyası bunu gerektirmektedir. Değişime direnen hiç bir sistem ayakta kalamaz. 
      Misyon ve Vizyon

     Yeri gelmişken misyon ve vizyon kelimelerini de açmak gerekir. Çünkü stratejik planlamada bu kelimelerle sık sık karşılaşılacaktır. Misyon; Fransızca “mission” kelimesinden gelmektedir ve Türkçe de ulu görev, öz görev, amaç anlamlarında kullanılır. Türk Dil Kurumu’na göre bir kimse kurum ya da kuruluşun var oluş nedenidir. Bir kimse kurum ya da kuruluşun yapması beklenen görevdir. Kısaca bir kurumun varlık nedenidir. Misyon bir kurumun hizmet alanını gösterir. Kurumun yapması gerektiğini belirler ve kurumun değişmez karakterini tanımlar. Vizyonda yine Fransızca bir kelimedir ve “vission” kelimesinden gelmektedir. Türkçe de ulu düş, ülkü, geniş görüşlülük, uzgörür, ileri görüş anlamlarında kullanılır. Vizyon bir kurumun uzun vade de ulaşmak istediği yer ve durumu, ilerleyeceği yönü tarif eder. Kurumun ideal geleceğini sembolize eder. Uzun vade de yapılacak işler ve gelecekte olunmak istenen yerdir. 

     Bütün bu açıklamalar ışığın da eğer bir kurum mevcut yerini beğenmiyorsa, tesadüfe dayalı bir gelişmişlik göstermek istemiyorsa piyasa ile rekabet etmek, çağın gerektirdiği bilgi birikim ve donanıma sahip olmak istiyorsa, kendini emsallerinin ve rakiplerinin gerisinde görmek istemiyorsa, mutlaka stratejik planlama yapmalıdır. Bu da ancak stratejik planlama ile mümkün olur. 
Stratejik Planlama bir kuruma birçok faydalar sağlar. Bunları sıralamak gerekirse; 

*Liderlerin vizyonları hem içte hem de dışta geniş kitleler tarafından paylaşılıp kabul görür. 
*Kurumun misyonuna açıklık kazandırır. 
*Hizmet verilen hedef kitlenin özellikleri belirlenir. 
*Kurumun güçlü ve zayıf yönleri ortaya çıkar. 
*Kurumun iç kaynakları tespit edilir. 
*Ortaya çıkan fırsatlar değerlendirilir. 
*Planlamaya hem içten hem de dıştan destek sağlanacağı için planlanan çalışmanın kabul görmesi ve uygulamada ki başarı artar. 
    
       Klasik planlama yaklaşımında geçmiş ve bugün birlikte geleceği oluşturmaktadır. Stratejik planlama yaklaşımında ise geçmiş deneyimimiz ve bilgi birikimimiz ile kazandığımız ön görüşümüz vizyonumuzdur. Vizyonumuzu bugün etkili bir şekilde kullanarak yapacağımız planlama geleceği oluşturur. Gelecek, geçmiş ile birlikte bugün oluşacaktır. 

     Gelişmek, ilerlemek, kalkınmak için stratejik planlama yapmak gerekir.

     Değişim ve gelişimin kaçınılmaz olduğu günümüzde kalkınmanın, ilerlemenin klasik planlama ile yapılması mümkün değildir. Öyleyse kalkınmak, gelişmek, değişmek isteyen her sistem çok acil olarak Stratejik Planlama yapmalıdır. Huxhold ve Levinsohn (1995)’e göre stratejik planlama şu adımlardan oluşur: 

• Mevcut durum analizi 
• Stratejik görüşün oluşturulması 
• Programın (projenin) fizibilite çalışmaları 
• Finans stratejileri 
• Program için faaliyet alanının geliştirilmesi.
 
    Stratejik planlama bu kapsamda ele alındığında iyi bir planlamanın gerçekleştirilebilmesi için mevcut durumun iyi bir şekilde analiz edilmesi ve tanımlanması gerekmektedir. Bu kapsamda kurulması ya da geliştirilmesi planlanan sisteme ilişkin iç ve dış çevrenin değerlendirilerek analiz edilmesi, stratejik planlama sürecinin önemli bir bölümünü oluşturmaktadır. 
              
       Stratejik Planlama Gelecekle İlgilenir
 
       Gelecekte arzu edilen durumu ve ona ulaşmanın yollarını tasarlar. Stratejik planlama devamlılık göstermesi gereken bir süreçtir, davranıştır, hayat tarzıdır. Kısa, orta ve uzun vadeli bütçe ve faaliyet planlarını birbirine bağlar. Başarılı olmak isteyen kurum ve kuruluşların stratejik planlama yapmaktan başka çareleri yoktur. Yapıların stratejik planını yapmadan önce mevcut durumunu analiz edip nerede olduğunu tespit etmesi gereklidir. Bu durum tespiti çok önemli bir süreçtir. Nerede olduğumuzu açıkça belirlemeliyiz ki geleceğe yönelik planlamalarımızı sağlıklı yürütebilelim. Eğer zayıf yanlarımızı görmezden gelirsek hedeflere ulaşmamız imkânsızlaşır.                
         
       Abraham Lincoln’ un dediği gibi; “Eğer ilk önce nerede olduğumuzu bilirsek; ne yapmamız gerektiğini ve nasıl yapacağımızı iyi değerlendirebiliriz.” 
 
        Stratejik Planlamanın Esasları (SWOT-Durum Analizi)
“Hedefler geleceği belirlemez; hedefler ancak geleceği oluşturmak için kuruluşun kaynaklarını ve enerjisini yönlendirmenin araçlarıdır” Peter Drucker

       Stratejik planlama yapabilmek, hedeflenen başarılara ulaşabilmek için, iyi bir planlamanın gerçekleştirilebilmesi gerekir. Bu da ancak mevcut durumun iyi analiz edilmesi ve tanımlanması ile mümkündür. Bu kapsamda kurulması ya da geliştirilmesi planlanan sisteme ilişkin iç ve dış çevrenin değerlendirilerek analiz edilmesi, stratejik planlama sürecinin önemli bir bölümünü oluşturmaktadır. Bir yapıya etki eden iç çevre faktörleri genellikle güçlü ve zayıf yanlar, dış çevre faktörleri de imkânlar ve tehditler olarak sınıflandırılabilir. Stratejik çevrenin bu şekilde analiz edilmesi SWOT Analizi olarak tanımlanır. Yapılan analiz sonucunda da oluşturulacak plana ilişkin ilk izlenimler, bir stratejik görüşle ortaya konulmaktadır. 

 
   08 Mayıs 2014  
  Mehmet Nuri Kaynar / BESAM Başkanı
 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir